Якість освіти: синергетичний ефект vs кількість, яка вбиває якість

     Такою була тема виступу співробітника навчально-методичного центру з питань якості освіти Віктора Громового на регіональній (не)конференції EdCamp Melitopol, учасники якої обговорювали теми "Синергія формальної та неформальної освіти".

     EdCamp Melitopol мав проходити в очному форматі 11 квітня 2020 року на базі Мелітопольської ЗОШ №8, але пандемія внесла корективи у плани організаторів. Довелося перейти на онлайн формат розмови, яка відбулась 3 жовтня.

     Як вважає Віктор Громовий, в освітній сфері не діє один з основних законів матеріалістичної діалектики: перехід кількісних змін в якісні. Кількість (написаних паперів, проведених заходів тощо) не завжди призводить до переходу на якісно вищий рівень. Кількість дуже часто вбиває якість. Тому «краще менше, та краще»!

     Школа має стати місцем в якому стає можливим синергетичний ефект від системного взаємовпливу всіх учасників освітнього процесу.

     Синергетичний ефект — це зростання ефективності діяльності в результаті інтеграції, злиття окремих частин в єдину систему внаслідок т.з. системного ефекту. Іноді говорять, що синергія є наукою про дива, адже вона пояснює чому може бути 2+2=5.

     "Ефект синергії" спостерігається в ситуації, коли сполучення факторів приводить до того, що реальна сила їхнього комбінованого впливу значно перевищує сумарний вплив кожного з них окремо. У результаті виходить несподівано могутній прорив.

     Віктор Громовий започаткував дискусію про те, як отримати:

  • Синергетичний ефект від системного співробітництва представників бізнесу, влади, культури, спорту та інших впливових гравців у створені навколо школи розвивального освітнього середовища у тому чи іншому місті чи селищі.
  • Синергетичний ефект від збалансованості особистісних завдань вчителів та загальної мети школи, яке дозволяє розкрити творчий потенціал усіх і кожного.
  • Синергетичний ефект від реалізації великих освітніх проектів (таких як НУШ).
  • Синергетичний ефект від запуску процесів саморегулювання освітньої системи замість чинного зараз зовнішнього управління. Для цього управлінським структурам усіх рівнів потрібно навчитись керувати закладами освіти не керуючи ними.
  • Синергетичний ефект від використання сучасних педагогічних технологій.
  • Синергетичний ефект від лідерства, яке спроможне зробити так, щоб три основних процеси синергетичної взаємодії (адекватне планування спільної роботи, ефективний обмін знаннями та координація поточної роботи) призводили до «колективного бачення» і «колективної дії» тощо.

     Автор презентації наголосив, що синергетичний ефект виникає лише у відкритих системах, які функціонують на засадах самоорганізації. Школа як надлишково керована організація, зв’язана по руках і ногах бюрократичними путами, ніколи не може стати місцем появи синергетичного ефекту.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Про управлінське мислення та шляхи забезпечення якості освіти: розмова на Східному освітньому форумі матиме продовження у форматі дистанційного курсу

     28-30 вересня відбувся Східний освітній форум у рамках проєкту «Освітній марафон» для шкіл Донеччини та Луганщини, у роботі якого брав участь як спікер співробітник навчально-методичного центру з питань якості освіти Віктор Громовий. Це були три дні реалізації насиченої програми, яка пропонувала презентації, дискусії, професійні візити, активне неформальне спілкування та обмін ідеями тощо.

     У проєкті «Освітній марафон» взяли участь 60 шкіл Донеччини та Луганщини. Команди від кожної школи упродовж семи місяців пройшли навчання та отримали консультативну допомогу у створенні стратегії розвитку своїх навчальних закладів, які допоможуть впровадити якісні зміни у школі. За цей час учасники навчились будувати стратегії, формувати ефективні комунікації з громадою, дізнались про дієві методи в інклюзивному навчанні, захистили свої проєкти та розпочали впроваджувати зміни.

     Віктор Громовий консультував дві команди — Нескучненської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів імені М. О. Корфа (вона вийшла у суперфінал) та Маріупольської ЗОШ №8 Донецької області.

     З огляду на те, що учасники форуму виявили запит на продовження здійснення підтримки тепер уже в процесі реалізації стратегій розвитку для них та всіх охочих буде організовано дистанційний курс з питань забезпечення якості шкільної освіти. Закрита група у ФБ працюватиме упродовж двох тижнів з 12 до 26 жовтня.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

в Ставищенському НВК №1 відбулося перше заняття з підвищення кваліфікації

    

     9 вересня 2020 року в Ставищенському НВК №1 відбулося перше заняття з підвищення кваліфікації для групи керівників та педагогів закладів загальної середньої освіти Ставищенського району за сертифікаційною програмою «Забезпечення якості освіти та якості освітньої діяльності в закладі загальної середньої освіти».

     Навчання організоване Державною освітньою установою «Навчально-методичний центр з питань якості освіти», буде проводитися в очно-заочній формі та триватиме до кінця грудня 2020 року. Під час навчання здійснюватиметься апробація методичних матеріалів з питань забезпечення якості загальної середньої освіти, розроблених  в ДОУ «Навчально-методичний центр з питань якості освіти».

     Заняття проводить доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник І.Г.Осадчий.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Супроводжуємо побудову ефективної системи забезпечення якості у ліцеї "Нова школа" Катеринівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області

     Навчально-методичний центр з питань якості освіти розпочав проект супроводу побудови ефективної системи забезпечення якості у ліцеї "Нова школа" Катеринівської ОТГ Кропивницького району. Першим кроком стало проведення дводенного семінару-практикуму (strategic workshop) зі стратегічних питань проектування внутрішкільної системи забезпечення якості освіти «Проектування внутрішньої системи забезпечення якості на рівні закладу освіти: генеруємо ідеї, обираємо спектр інструментів, плануємо майбутнє»

     Метою семінару була практична допомога у проектуванні внутрішкільних систем забезпечення якості освіти.

     «Сухим залишком» було визначення перспективного плану запровадження внутрішньої системи проектування якості освіти та основних напрямків оцінювання якості роботи школи у 2020-21 навчальному році.

 

     Для забезпечення ефективного супроводу побудови системи забезпечення якості досягнута домовленість про організацію постійно діючого семінару-практикуму (не менше одного разу на місяць) та про створення ФБ групи «Освітяни нашої громади» як форми дистанційного навчання працівників ліцею "Нова школа".

     Ліцей "Нова школа" Катеринівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області http://www.kov-novashkola.edukit.kr.ua/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завершила роботу Друга літня школа «Якість та інновації в освіті»

     До спільноти учасників літньої школи з питань забезпечення якості освіти та менеджменту інновацій долучились 84 освітянина.

     Упродовж двох тижнів (15 – 30 серпня 2020 року) вони мали змогу переглянути:

  • 9 відеолекцій з основної програми дистанційного курсу з питань забезпечення якості шкільної освіти(різноманітні матеріали, творчі завдання будуть додаватись до кожної відеолекції);
  • 12 міні-лекцій про інновації в освіті;
  • 7 відеороздумів із циклу «Думки проти течії»;
  • 4 "Халатні розмови" (Розмова в домашньому халаті про ментальні шори та стереотипи);
  • 2 відеолекції про кубування в освіті.

     Також учасники літньої школи отримали презентації та різноманітні матеріали до цих відеолекцій.

     Буде запропонована низка додаткових опцій: навчитися планувати роботу із самооцінювання, робити печа-куча презентації та ідея-міксери, спробувати практики взаємного менторингу тощо.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Корисні посилання

Міністерство освіти і науки
Урядовий портал
Верховна Рада України
Головна Навчальна діяльність Інформація про навчальну діяльність